Програма ЗНО-2020 з української мови та літератури
Програма зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури час від часу зазнає певних змін. Можуть, наприклад, додати чи виключити кілька творів чи літературних понять. Цього разу зміни є суттєвими.
Із оновленою програмою радимо ознайомитися кожному абітурієнтові, адже багатьох творів тепер не треба детально вивчати. Їх замінили іншими.
Програму ЗНО-2020 з української мови та літератури шукайте ТУТ.
Розгляньмо зміни детальніше.
Зверніть увагу: тепер майбутнім абітурієнтам потрібно читати і орієнтуватися тільки у 1 і 4 частинах роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли…», замість усього твору автора.
До програми ЗНО-2020 включили такі твори:
- «Захар Беркут» (Іван Франко),
- «Камінний хрест» (Василь Стефаник),
- «Valse mélancolique» (Ольга Кобилянська),
- «У теплі дні збирання винограду…» (Максим Рильський),
- «Майстер корабля» (Юрій Яновський),
- «Лебеді материнства» (Василь Симоненко),
- «Наша мова» (Василь Голобородько),
- «Модри камінь» (Олесь Гончар),
- «Господи, гніву пречистого…» (Василь Стус),
- «Два кольори» (Дмитро Павличко),
- «Уривок з поеми» (Євген Маланюк),
- У творі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» (Панас Мирний)
Натомість, із програми вилучили такі твори:
- афоризми Григорія Сковороди,
- «Маруся» (Григорій Квітка-Основ’яненко),
- «Гайдамаки» (Тарас Шевченко),
- «Гімн» (Іван Франко),
- «Земля» (Ольга Кобилянська),
- «Молюсь і вірю. Вітер грає…» (Максим Рильський),
- «Київ – традиція» (Микола Зеров),
- «Дитинство» (Юрій Яновський),
- «Україна в огні» (Олександр Довженко),
- «Залізний острів» (Олесь Гончар),
- «Як добре те, що смерті не боюсь я» (Василь Стус),
- «О земле втрачена, явися…» (Василь Стус),
- «Українське альфреско» (Ліна Костенко),
- «Стилет чи стилос?» (Євген Маланюк).
Чинна програма зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури затверджена наказом Міністерства освіти і науки № 696 від 26 червня 2018 року
Зверни увагу на:
ЗНО
Інтернет на користь
Все, що потрібно знати про ЗНО-2020
http://osvita.ua/test/58630/
ЗНО в картинках з української літератури
Інтерактивні таблиці з української мови
Таблиці з української мови
Фільми онлайн з української літератури відповідно до програми ЗНО
Таблиця за творами з української літератури
Перифрази й цитати про письменників
Готуємось до ЗНО укр.літ
Опорні схеми для підготовки до ЗНО з укр.мови
Власне висловлення у форматі ЗНО
ЗНО-2019: особливості тесту
Увага: результат виконання завдань частин 1 і 3 буде зараховано як результат державної підсумкової атестації за освітній рівень повної загальної середньої освіти для випускників старшої школи закладів освіти 2019 року.
Результат виконання всіх завдань сертифікаційної роботи буде використано під час прийому до вищих навчальних закладів.
Робота складається з трьох частин:
Частина 1 «Українська мова» містить 33 завдання різних форм. Відповіді на ці завдання треба позначити в бланку відповідей А.
Частина 2 «Українська література» містить 24 завдання різних форм. Відповіді на ці завдання треба позначити в бланку відповідей А.
Частина 3 «Власне висловлення» містить одне завдання відкритої форми. Відповідь на це завдання треба записати в бланку відповідей Б.
Типи завдань сертифікаційної роботи та схеми нарахування балів за виконання завдань
Форма / опис завдання | Схема нарахування балів |
Завдання з вибором однієї правильної відповіді (№ 1–23*, 29–33*, 34–53).Завдання має основу та чотири або п’ять варіантів відповіді, з яких лише один правильний. Завдання вважають виконаним, якщо учасник зовнішнього незалежного оцінювання вибрав і позначив відповідь у бланку відповідей А. | 0 або 1 бал:
1 бал, якщо вказано правильну відповідь; 0 балів, якщо вказано неправильну відповідь, або вказано більше однієї відповіді, або відповіді на завдання не надано.
|
Завдання на встановлення відповідності («логічні пари») (№ 24–28*, 54–57)Завдання має основу та два стовпчики інформації, позначені цифрами (ліворуч) і буквами (праворуч). Виконання завдання передбачає встановлення відповідності (утворення «логічних пар») між інформацією, позначеною цифрами та буквами. Завдання вважають виконаним, якщо учасник зовнішнього незалежного оцінювання зробив позначки на перетинах рядків (цифри від 1 до 4) і колонок (букви від А до Д) у таблиці бланка відповідей А. | 0, 1, 2, 3 або 4 бали:
1 бал – за кожну правильно встановлену відповідність («логічну пару»); 0 балів за будь-яку «логічну пару», якщо зроблено більше однієї позначки в рядку та/або колонці; 0 балів за завдання, якщо не вказано жодної правильної відповідності («логічної пари») або відповіді на завдання не надано.
|
Завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю (№ 58*).Завдання передбачає створення учасником зовнішнього незалежного оцінювання власного висловлення на дискусійну тему в бланку відповідей Б. | від 0 до 20 балів:
теза: 0, 1 або 2 бали;аргументи: 0, 1 або 2 бали; приклад із літератури чи інших видів мистецтва: 0, 1 або 2бали; приклад, що є історичним фактом або випадком із життя: 0, 1 або 2 бали;
логічність, послідовність: 0, 1 або 2 бали;висновок: 0, 1 або 2 бали;орфографія та пунктуація: 0, 1, 2, 3 або 4 бали;лексика, граматика та стилістика: 0, 1, 2, 3 або 4 бали.
Власне висловлення обсягом до 100 слів або таке, що не відповідає темі буде оцінено в 0 балів.
|
Як добре ви знаєте біографію та творчість Тараса Шевченка?Тест
Експрес уроки від Олександра Авраменка
Українська література в схемах і таблицях
Таблиця літературних напрямків
Епоха
|
Напрямок
|
Представники
|
Давня література
| ||
Х-ХІ ст.
|
Монументалізм
|
Літописи, «Повість минулих літ»
|
ХІІ-ХІІІ ст.
|
Орнаменталізм
|
«Слово о полку Ігоревім»
|
ХV- поч.ХVІІ ст.
|
Ренесанс
|
І.Вишенський
|
ХVІІ-ХVІІІ ст.
|
Бароко
|
Г.Сковорода
|
Нова українська література
| ||
ХVІІІ-поч. ХІХ ст.
|
Класицизм
|
І.Котляревський
|
ХVІІІ-поч. ХІХ ст.
|
Сентименталізм
|
Г.Квітка-Основ’яненко
|
Перша половина ХІХ ст.
|
Романтизм
|
М.Гоголь, П.Куліш, Т.Шевченко (рання творчість)
|
Друга половина ХІХ ст
|
Реалізм
|
Марко Вовчок, Панас Мирний, Іван Нечуй-Левицький, Іван Карпенко-Карий, Т.Шевченко (пізня творчість)
|
Кінець ХІХ – початок ХХ ст.
|
Модернізм
(має різні течії)
|
І.Франко, П.Тичина, В.Симоненко, Микола Хвильовий,
Є.Плужник, Є.Маланюк, І.Драч, Л.Костенко та ін. Тобто всі, хто жив і писав у ХХ ст.
|
Імпресіонізм
|
М.Коцюбинський
| |
Експресіонізм
|
В.Стефаник
| |
Неокласицизм
|
М.Рильський
| |
Неоромантизм
|
Леся Українка, О.Кобилянська
| |
Футуризм
|
М.Семенко
| |
Кінець ХХ – початок ХХІ ст.
|
Постмодернізм
|
Ю.Андрухович, О.Забужко, О.Ірванець, І.Карпа та ін
|
Таблиця псевдонімів українських письменників
Літературний псевдонім
|
Ім’я письменника
| |
1
|
Григорій Квітка-Основ’яненко
|
Григорій Квітка
|
2
|
Олена Пчілка
|
Олена Драгоманова
|
3
|
Леся Українка
|
Лариса Косач
|
4
|
Марко Вовчок
|
Марія Вілінська
|
5
|
Панас Мирний
|
Панас Рудченко
|
6
|
Іван Карпенко-Карий
|
Іван Тобілевич
|
7
|
Іван Нечуй-Левицький
|
Іван Левицький
|
8
|
Іван Багряний
|
Іван Лозов’ягін
|
9
|
Микола Хвильовий
|
Микола Фітільов
|
10
|
Василь Барка
|
Василь Очерет
|
11
|
Остап Вишня
|
Павло Губенко
|
12
|
Олександр Олесь
|
Олександр Кандиба
|
13
|
Олег Ольжич
|
Олег Кандиба
|
14
|
Григорій Косинка
|
Григорій Стрілець
|
Місцевості та населені пункти, де розгортаються основні події творів
Місто, село, територія, де відбуваються основні події твору
|
Назва твору та його автор
|
Тополівка
|
«Україна в огні» О.Довженка
|
Харків
|
«Мина Мазайло» М. Куліша
|
Семигори
|
«Кайдашева сім’я» І.Нечуя-Левицького
|
Піски
|
Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Панаса Мирного та Івана Білика
|
Україна, Сибір, Петербург
|
«Сон» Т.Шевченка
|
Хмарище, Київ, Ніжин
|
«Чорна рада» П.Куліша
|
Біля Кононівки
|
«Intermezzo» М.Коцюбинського
|
У степах під Компаніївкою
|
«Подвійне коло» Ю.Яновського
|
Тайга, Сибір, праліси Сіхоти-Аліня
|
«Тигролови» І.Багряного
|
Близький схід, пустеля
|
«Мойсей» І.Франка
|
Харківщина, на річці Оскіл
|
«Сом» Остапа Вишні
|
Карпати, Гуцульщина, біля річки Черемош
|
«Тіні забутих предків» М.Коцюбинського
|
Правильний наголос у словах – підготовка до ЗНО
борОдавка
бюлетЕнь
вимОга
вимОва
вИпадок
вітчИм
граблІ
горошИна
грОшей
дІтьми
довІдник
дочкА (але дОнька)
заіржАвіти
зубОжіти (зубОжілий, зубОжіння)
діалОг
каталОг
квартАл
кропивА
кУрятина
мАркетинг
ненАвидіти (ненАвисть, ненАвисний)
одноразОвий
Олень
отАман
перЕпис
псевдонІм
рАзом
серЕдина
симетрІя
спИна
фартУх
фенОмен
цемЕнт
цЕнтнер
чорнОслив
Теми власного висловлювання та приклади з літератури
Тема твору
|
Приклад з літератури
|
«Погано,що порожні храми, ще гірше – пустота в серцях»
|
"Зачарована Десна" – О. Довженко
"Мойсей" – І.Франко
«Україна в огні» (фашизм) - О.Довженко
|
Зрада
|
«Маруся Чурай» (Грицько ) – Л.Костенко
«Тіні забутих предків» (Палагна) – М.Коцюбинський
"Я(Романтика)" – М.Хвильовий
«Україна в огні» - О.Довженко
"Лісова пісня" –Л. Українка
«Чорна рада» - П.Куліш
|
Підступність і конкуренція
|
«Мартин Боруля» - І.Карпенко Карий
Мина Мазайло – М.Куліш
«Чорна рада » (Брюховецький) - П.Куліш
«Катерина» - Т.Шевченко
«Вершники» - Ю.Яновський
«Земля» -О.Кобилянська
"Місто" - В.Підмогильний
|
Патріотизм
|
«Любіть Україну» - В.Сосюра
«Україна в огні» - О.Довженко (запорожець Заброда)
«Тигролови» - І.Багряний
«Камінний хрест» - В.Стефаник
«Гімн» - І.Франко
«Зачарована Десна» - О.Довженко
Вірші Шевченка
«Чорна рада» - П.Куліш (Шрам)
«Лебеді материнства»- В. Симоненко
Два кольори - А.Малишко
|
Доля
|
"Україна в огні" – О.Довженко
"Катерина" – Т.Шевченко
"Тигролови" - І.Багряний
"Хіба ревуть воли, як ясла повні?" - П.Мирний
"Земля" – О.Кобилянська
|
Розкіш спілкування
|
«Мина Мазайло» - М.Куліш
«Момент» - В.Винниченко
«Людина» О.Кобилянська
|
Закони моралі
|
"Маруся Чурай" – Л.Костенко
"Хіба ревуть воли.." – П.Мирний
«Кайдашева сім’я» - І.Нечуй-Левицький
"Тигролови" – І.Багряний
|
Совість
|
"Хіба ревуть воли.." – П.Мирний
"Я ( Романтика)" – М.Хвильовий
«Україна в огні» -О.Довженко
«Земля» - О.Кобилянська
«Всякому місту звичай і права» - Г.Сковорода
|
Життєва помилка
|
«Місто» - В.Підмогильний
«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний
Я(романтика) – М.Хвильовий
«Подвійне коло» - Ю.Яновський
«Катерина» - Т.Шевченко
|
Бідність і багатство
|
Леся Українка: «В мужика землянка вогка, а в пана – хата на помості»
"Маруся Чурай" (Маруся і Галя) –Л. Костенко
"Земля" – О.Кобилянська
"Інститутка" - М.Вовчок
«Хазяїн» - І.Карпенко-Карий
|
Традиції та звичаї
|
"Наталка Полтавка" - І.Котляревський
"Маруся" - Г.Квітка-Основ’яненко
"Тіні забутих предків" - М.Коцюбинський
"Зачарована Десна" – О.Довженко
"Тигролови" – І.Багряний
"Маруся Чурай" – Л.Костенко
"Кайдашева сім’я" -І. Нечуй Левицький
|
Кохання і ненависть
|
"Маруся Чурай" - Л.Костенко
"Хіба ревуть воли…" - П.Мирний
"Маруся" – Г.Квітка-Основ’яненко
"Тіні забутих предків" – М.Коцюбинський
"Наталка Полтавка" – І.Котляревський
"Лісова пісня" – Л. Українка
«Місто» - В. Підмогильний
|
Батьківське піклування і материнська любов
|
«Хіба ревуть воли…» - П.Мирний
«Максим Гримач» - М.Вовчок
«Маруся» - Г.Квітка-Основ’яненко
"Наталка Полтавка" - І.Котляревський
"Тигролови" - І.Багряний
|
Своєрідність характеру
|
«Я(Романтика)» - М.Хвильовий
"Кайдашева сім’я" – І.Нечуй-Левицький
"Земля" – О.Кобилянська (брати Сава та Михайло)
|
Добро і зло
|
«Камінний хрест» - В.Стефаник
«Україна в огні» - О.Довженко
«Чорна рада» - П.Куліш
|
Ідея, до якої йдеш
|
«Місто» - В.Підмогильний
«Я(романтика)» -М. Хвильовий
«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний
|
Щастя
|
Сковорода: «Бути щасливим – пізнати себе чи свою природу, взятися за споріднене діло і бути з ним у злагоді»
«Україна в огні» - О.Довженко
«Тіні забутих предків» - М.Коцюбинський
«Наталка Полтавка» - І.Котляревський
"Тигролови" – І.Багряний ( «Сміливі – завжди щасливі»)
|
Завзяття і праця
|
«Кам’яний хрест» - В.Стефаник
«Місто» - В.Підмогильний
«Бджола та Шершень» - Г.Сковорода
«Земля» - О.Кобилянська
«Хазяїн» - І.Карпенко - Карий
|
Життя - мистецтво
|
«Інтермецо» - М.Коцюбинський
«Момент» - В.Винниченко
|
Дружба, взаємовідносини
|
«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний
«Місто» - В.Підмогильний
|
«Потрібно цінувати те, що маєш. А не те, про що мрієш»
|
«Місто» - В. Підмогильний
«Маруся Чурай» - Л.Костенко
«Момент» - В.Винниченко
«Земля» - О.Кобилянська
|
Пісня
|
«Наталка Полтавка» - І.Котляревський
«Маруся Чурай» - Л.Костенк
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий